Etiketter

onsdag 16 november 2011

Mitt intresse för olika beteenden

Jag har under många år varit fascinerad över hur olika människor är och varför de reagerar och resonerar som de gör. Med facit i handen så kanske jag skulle ha pluggat beteendevetenskap istället för Distribution- och Kontorslinjen och senare ekonomi. Jag har alltid arbetat med människor och jag har alltid inspirerats av olika sorters människor.

I mitt arbete idag som rekryteringskonsult och säljare så får jag träffa många olika typer av människor. Som rekryterare så får jag framförallt se människors olika sidor. De kan tex stå en sak i deras CV och sen säger de något annat på intervjun eller visar sig vara helt motsatsen som person mot vad som står i CVt.

Jag fascineras av människors personligheter och när jag ser en person som tex ett företag vill ha som chef, och jag kan ifrågasätta, vill ni verkligen ha denna som chef? Hur skall han/hon med sin personprofil kunna leda de andra i gruppen när denne har en profil som säger något helt annat än att passa som ledare? Och de finns de som har en personprofil som visar att de inte är så ordningssamma och strukturerade med dåligt sifferminne, men som ändå söker arbeta som redovisningsekonom. Nja, inte så lyckad kombo :-)
Det här tycker jag är otroligt intressant och jag älskar att jobba med detta och jag lär mig nya saker varje dag och brinner verkligen för mitt arbete!

Jag har genom mitt intresse för människors olika beteenden också lärt känna mig själv och vad jag själv behöver utveckla osv och som jag hela tiden jobbar med. Jag har förändrats genom åren och jag har ett annorlund tänk och beteende än vad jag hade för tio år sedan. Något som jag har kvar men som jag förändrat är tex min envishet. Förr var jag mest envis på ett dumdristigt sätt, idag är jag envis på ett rationellt sätt (kan man säga så?) och ger aldrig upp så länge jag tror på någonting! Och vart hittar jag tron, motivationen och inspirationen ifrån då? Jo, från min egen livserfarenhet, familj och vänner och bla inspirationstalare. Många talare har jag lyssnat på genom åren och en som är bland de största inspriationstalarna i världen såg jag live på Globen för snart tio år sedan, Les Brown heter han och har mycket intressant att berätta. Han har också skrivit en mycket bra bok Lev dina drömmar (Live your dreams). Du kan få veta mer om honom om du går in på SIDOR Inspiration, Mål, Motivation - källor i högerspalten på bloggen.

Jag kommer att förstås att återkomma till dessa ämnen löpande då jag tycker att det är så häftigt och jag mer än gärna delar med mig av detta.

2 kommentarer:

  1. Ser om kommentar 1 fastnar från "UB-konto"

    SvaraRadera
  2. test nr 4. test 2 o 3 gick inte från hille-kontot och inte mfil-kontot, trots justering. testar igen nu fast med anonymt (som inte fanns att välja nyss.... men nu gör det det)

    SvaraRadera