Etiketter

fredag 16 september 2011

Oh vad jag längtar!!

Utvändigt är vårt nya hus klart! Skall bara få hit en plåtslagare som kan fixa plåten runt skorsten och ventilationen på taket. Men bra plåtslagare är svårt att få tag på...

Längtan till att få flytta in i huset är sååå stor! Oh vad jag längtar! Men vi har haft ett par riktigt kalla vintrar emot oss som har fördröjt vårt husarbete. Men nu har vi bestämt att vi skall jobba på utav sjutton varje helg och kvällar i veckorna för att kunna bli så pass klara att vi kan flytta in. Förhoppningsvis till jul!! Så vi hoppas på att allt går bra nu, håll tummarna för oss!

Vi skall inom några dagar beställa ett sådant här kök, IKEAs Lidingökök




Det kommer att bli jättefint med denna stil i köket. Vi kommer dessutom ha en liten hörna som symboliserar ett riktigt gammalt lantligt kök med vedspis och dylikt.

Denna del skall vitputsas och snyggas till. Och det kommer att finnas både vedspis, gasspis och el-plattor i köket. Känns lite lyxigt!


På övervåningen är det inte lika mycket kvar att göra som nedervåningen, där har vi äntligen lagt golv i både dotterns sovrum och i vårat sovrum. Blev jättebra!

I mitt huvud så har jag redan bilder på hur jag vill inreda det. I sovrummet vill både jag och sambon ha lite mörkare, "burriga" färger. Jag vill ha mycket textilier och kuddar, något som sambon inte riktigt håller med om. Men han är bra på att bygga och har bestämt lite mer än mig där, jag är bättre på att inreda än vad han är så vi får väl se vem som får bestämma inredningsdetaljerna i slutändan :-)

Jag går mycket i inredningsbutiker, alltifrån dyra till billiga, för att få så mycket inspiration som möjligt. Jag springer titt som tätt på både Indiska, In & Finn, Mångfaldens Hus för att bara nämna några. Jag tittar på alla möjliga sajter på nätet såsom tex Indoori, Bohem och många många fler. Finns såå mycket fint som jag skulle vilja köpa till huset! Det verkligen kliar i fingrarna!

Det är verkligen skillnad på hus och tomt numera, jämfört med hur det såg ut innan vi började bygga. 
Så här såg tomten ut från början, bilden är tagen 2008. Väg upp till huset gick förbi gäststugan (numera kallad Annexet) och tomten var kuperad med buskar, äppelträd, körsbärsträd, plommträd samt på högre delen i bild var det skog (numera parkering och uppfart till den)  och längst fram på tomten var det en jättestor björk och buskar längs vägen. Vi fällde ca 50 träd vid nuvarande uppfart och parkering som vi kapade och klyvde upp till ved. Sedan har vi fyllt ut hela tomten och planat ut den (se bild nedan)
                                                                           Här är tomten uppfylld ca 500 kvm och vi har lagt på gräsfrön så att hela den plana ytan skall vara en riktigt stor gräsmatta. Vi kommer vartefter att sätta häck längs kanten och sedan lite fler buskar och kanske ett par äppelträd.
Huset utvändigt i färdigt skick! Falurödfärg, stockholmsvitt och ljusgrå-målad källarvåning.
Det blir så fint när allting blir färdigt!

2 kommentarer:

  1. Så härligt att ni snart är i mål efter allt ert slit och tiden ni lagt ner. Fortsätt att drömma, jag fastnar i perioder på styleroom där jag frossar i andras vackra hem... Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Mmm, Styleroom är en favorit :-) Jag lär nog inte sluta drömma i första taget. Ha en underbar helg! Kram Helen

    SvaraRadera