Etiketter

torsdag 15 september 2011

Bara att ta för sig i skogen......

Tog en snabb runda i skogen i eftermiddags, tänkte att jag skulle hitta lite trattkantareller, men mina svampögon letade bara efter de gula kantareller. Efter att  ha hittat ganska många gulisar så försökte jag ställa om ögonen till trattisarna. Till slut så hittade jag en del sådan också. Jag gick bara en timme i skogen och jag ville förstås hitta mycket trattisar. Men jag fann mycket smått och fick nöja mig med det idag. Tanken är att jag skall göra Syltade Trattisar.

Det kan hända att börjar jobba riktigt tidigt imorgon bitti, innan skjuts till skola, och sedan slutar kanske vid lunch eller något. För se om det är möjligt, då går jag nog ut en sväng i skogen igen. Behöver få ihop en hel del till receptet Syltade Trattisar. Det låter kanske konstigt men det är riktigt gott! Testa gärna receptet här nedan!

5 liter rensad svamp

Lag
2,5 dl ättiksprit
1 liter vatten
1 kg strösocker
1/2 tsk hela nejlikor i en liten linnepåse eller gasbinda

Förväll svampen i 10 minuter. Slå bort spadet.
Blanda lagen och koka upp. Lägg i svamp och nejlikor.
Låt koka 2 timmar utan lock, tills det blir "simmigt"
Tag bort nejlikorna
Lägg i burkar, låt svalna innan du sätter på locket.

Smarrigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar