Etiketter

måndag 19 september 2011

Mysig start på arbetsdagen...

När jag klev upp imorse så insåg jag när jag tittade ut genom dörren att det är en riktig riktig höstdag idag. Ösregn, kraftig blåst, mörkt och småkyligt ute och jag inser att det kommer att förbli mörkt och ruskigt hela dagen. Och det är måndag morgon...hm hur får man den här dagen att bli ljus??

Det är lätt att bli sur eller småirriterad en måndag morgon med dåligt väder men jag försöker att ha förmågan att vända det negativa till något positivt då det går åt så mycket kraft och energi på att vara en "negodil" dvs en person som gärna ser det negativa först istället för att lyfta fram det positva.

Med lätt nackspärr och trött efter att ha sovit dåligt på soffan (dottern kunde inte sova inatt och ville ha mig i närheten) så var just denna måndagmorgon ett sådant tillfälle där det var väldigt lätt att bli en negodil. Men jag bestämde mig för att börja morgonen positivt trots detta. Jag började med att ladda Perkulatorbryggarn, sedan skjutsade jag dottern till skolan och sen hem och tryckte på bryggaren, tände en massa värmeljus och tände en stor brasa! Sen hämtade jag några extra kuddar och en filt och och gjorde iordning min "arbetsplats" i soffan. Och sen tog jag mitt stora kaffeglas samt kannan med hemgjord äppeldricka och slog på telefonen, kröp upp i soffan och öppnade upp lap-topen. Njuter av värmen och doften från den sprakande brasan. Tittar ut genom fönstret och känner att jag trots allt tycker om höstvädret. Det blir ju vad man gör det till, eller?


Man kan välja att börja en måndagmorgon på ett annorlunda sätt om man vill, men att själv bestämma sig för att börja den på ett bra sätt det gör resten av veckan lite bättre och roligare och inspirationen känns inte lika avlägsen då, den är lättare att känna, det handlar ju faktiskt om min egen inställning i slutändan och vad jag gör med tiden och av dagen...
Ha en underbar måndag i höstrusket alla vänner! Det tänker jag ha!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar