Etiketter

onsdag 7 september 2011

Jag längtar till vintern.....


Återigen vaknade dottern imorse med en fästing som bitit sig fast på henne. Suck, jag tror det är femte, sjätte i ordningen i sommar. Hon hade i midsomras en som fastnat bakom örat och hon fick nyligen  Borelia efter den. Hon har dock mått bra men har ätit pencillin för det. Men Borelia kan vara lömskt och hon kan i värsta fall få andra symptom som kan visa sig senare. Vi är vaccinerade mot TBE men det hjälper ju inte mot Borelia.

Dottern verkar vara den mest drabbade utav oss alla inkl grannarna runtomkring. Alla är vi på något sätt alltid aktiva utomhus och flera utav oss har djur. Vår katt får fästingmedel som minskar antalet fästingar och hon har "besöksförbud" in till våra sovrum. Hon är en typisk utekatt som bara kommer in ibland när hon vill ha mat och vatten, annars bor hon ute dygnet runt året om. Vi kan givetvis själva få med oss fästingar utifrån och in genom att de fastnar i byxbenen och liknande. Trist bara att det hela tiden drabbar vår dotter...

För tre år sedan fick jag hjärnhinneinflammation och var rätt så sjuk under en period. Dock var det inte pga  Borelia utan jag fick det genom ett virus. Än idag vet man inte säkert om det var pga TBE-viruset eller ej (vid den tidpunkten var jag inte vaccinerad mot TBE). Jag har fått men efter hjärnhinneinflammationen, men som är rätt lindriga. Jag är i princip alltid lite stel i nacken och har ont där och i axelpartiet ner till skulderbladen. Jag får lättare huvudvärk idag och min hjärna sviker ibland. Detta i kombination med min fibromyalgi som påverkar vissa sinnen och kroppsdelar gör att jag känner mig lite kokko i huvudet ibland. Men det kunde dock ha varit mycket värre och jag har lärt mig hur mycket som jag klarar av att göra och hur många bollar som jag kan ha i luften samtidigt.

Mardrömmen är dock om någon symptom såsom hjärnhinneinflammation eller ledvärk skulle drabba dottern någon gång i livet, och pga en äcklig liten fästing som inte gör någon som helst nytta för något levande väsen på jorden. Det räcker med att en i familjen har drabbats. Vad är fästingar bra för egentligen? En expert som vart intervjuad på TV för ett tag sen fick just den frågan och kunde inte säga något som var bra med dem. Det finns inget som helst bra med dem och vi borde göra allt för att utrota dessa vidriga små varelser! Men hur gör man det?? 

Jag som normalt sett inte är så förtjust i vintern med allt vad det innebär med att pulsa i snön, skotta, blir halt osv, just nu längtar jag till vintern så att man slipper fästingarna. Men de rackarna klarar sig iallafall under snön och kylan och överlever till nästa år. Men jag slipper under vintern iallafall se dem.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar