Etiketter

tisdag 20 september 2011

Saknar det så ibland...

Frukt

När man som jag äter LCHF-kost så bör man inte äta speciellt mycket frukt. Men jag älskar ju frukt! Nu när det blivit höst så är det lätt att halka in i förkylnings-träsket som brukar gå runt i familjen några varv. Så nu har jag börjat ta någon vitaminrik frukt då och då och om suget blir för stort så begränsar jag mig till max en frukt om dagen.

Frukt är gott och nyttigt men innehåller också för det mesta stora mängder kolhydrater vilket man minskar på när man följer LCHF. Om man äter strikt LCHF (vilket jag dock inte gör) i syfte att gå ner i vikt bör man helt avstå från frukt.

Det finns bär som inte innehåller så höga halter kolhydrater. Hallon är ett sådant exempel, vilket jag är glad för, för just hallon är det bär som jag aldrig tröttnar på och kan äta hur mycket som helst utav.
Många oroar sig för att inte få i sig tillräckligt med vitaminer och andra nyttigheter när man inte äter frukt. Om man äter kött, ägg och grönsaker behöver man inte oroa sig för detta.
Men just känslan att få kunna bita i tex ett riktigt gott, saftigt äpple och känna fruktsmaken gör det svårt att avstå helt och hållet. Mycket kan jag avstå utan problem, men just frukt har jag periodvis väldigt svårt att låta bli!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar