Etiketter

torsdag 1 september 2011

Pizza med världens godaste pizzabotten

Mat-tips till helgen kanske? Denna pizzabotten är den enda som jag numera gör när jag bakar egen pizza! Supergod och kan mycket väl göras i förväg någon dag innan användning.
PIZZABOTTEN
10 st svarta oliver
10 små bitar av fetaost
5 st soltorkade tomater (eller marinerade i olja och vitlök)

Dessa hackas i små bitar och blandas med:
2 dl olivolja

Använd sedan stavmixer tills det blir en soppa av innehållet

Soppan blandas med:
50 g jäst
2 tsk torkad oregano
1 kg mjöl
1 msk riven färsk parmesan
4 dl ljummet vatten

Blandas till en deg. Dela sedan degen i småpizzor eller 5-6 st vanliga pizzor
Kavla ut till tunna pizzor (tycker jag personligen är godast)
Portionspizzorna kan förstekas i 3 min och frysas för senare användning alternativt bara kavlas ut och sedan rullas in i bakplåtspapper och lägges någon dag i kylen innan användning

PIZZASÅS
1 stor hackad gul eller röd lök som bryns på låg värme i olivolja i panna
1 burk krossade tomater
3 msk oregano (helst färsk)
2 msk basilika (helst färsk)
1/2 tsk salt
1 nypa socker
1/2 dl grädde

Sjud alltsammans i 10 minuter, därefter mixas allt i en stavmixer/blender
Lägg ovanpå pizzan innan osten och tillbehören (som kan variera efter egen smak)

Tex på tillbehör kan vara:
Ost (mozzarella, färdigriven köpost, Västerbottenost, Jarlsberg mfl)
Tunna ringar av oliver (svarta och/eller gröna) tillsammans med fetaost, tomater, paprika, bacon, pepperoni korv, svamp
Krydda med grovmalen peppar, gröna torkade chili (milda)

Andra föslag: Ananas, parmaskinka, champinjoner, köttfärs/köttfärssås etc
Använd din fantasi!

Om du har en baksten, använd gärna den på utegrillen och grädda pizzorna på den alternativt grädda i
ugnen på 250 grader tills den fått fin färg. Har du ingen baksten, grädda som du brukar, med eller utan bakplåtspapper på galler eller plåt.
Placera pizzan på galler i någon minut innan servering

VIKTIG INFO: Gillar du inte det här, Uppsök läkarhjälp! :-)

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Tack Helen!

    När du berättade om pizzan härom dagen blev jag sugen på att prova. Och nu har jag ju receptet...så förr eller senare kommer jag med ett personligt utlåtande. ;) Trevlig helg! Kram Therése

    SvaraRadera