Etiketter

onsdag 9 november 2011

Förändring i livet

Att gå kvar i samma gamla mönster leder sällan framåt eller till förändring. Förändringar kan kännas både skrämmande och väcka starka känslor. Ett första steg mot förändring är ju att bli medveten, stanna upp och fundera. Är allt bra som det är? Tänk efter och känn efter. Lyssna på din kropp och din inre röst. Ge det tid för vi lär oss hela tiden på vägen.
När jag sätter små eller stora mål för vad jag vill uppnå eller utveckla på jobb eller privat så tänker jag ofta:
- För varje motgång så är jag ett steg närmare framgång. Och motgångar kan faktiskt vara lika med utveckling dvs små framsteg.
- Sätt delmål (som är mätbara)
- Tidsbestäm målen, när skall jag ha gjort detta? När kan jag se hur det har gått på vägen (delmål = ett kvitto på hur långt jag har kommit på vägen)
- Stöter jag på hinder på vägen så identifierar jag dem.
- Utveckling sker gradvis. Allt i livet är en lärande process och som leder oss till något nytt och framåt.

Jag brukar belöna mig själv på vägen. Och även om jag satt ett mål så kan jag faktiskt när som helst göra justeringar, inget är hugget i sten.

Mitt ständiga mål (och delmålen som jag bockar av vartefter), är att ta mig vidare på vägen, att leva livet väl. Att älska, träna, umgås med familj och vänner, skratta och vara glad, vara närvarande och kommunicera och känna och se. Denna "nya" väg som jag valde för flera år sedan har gjort mig stark och får mig att må väldigt bra! Det tog många år och en bra bit in i det vuxna livet innan jag hittade denna lyckosamma riktning.

Att försöka se gåvan varje dag, även om jag ibland vill ligga kvar under täcket, att vakna varje morgon till en ny härlig dag gör mig oerhört tacksam och lycklig för vad livets hårda skola har gett mig. Livet formar oss och livet är inte rättvist. Jag har inte alltid tyckt att livet varit så givande och det har funnits gånger i mitt tidigare liv där jag knappt har orkat leva. Men jag hittade styrkan, motivationen och lyckan i mitt liv i mötet med mig själv (jag har jobbat hårt i många i år för att finna den).  Jag tog chansen att födas på nytt! Som vuxen - utifrån mig själv.

Ibland kan det vara tvunget att göra större förändringar för att må bättre. Se dig omkring efter förebilder. Ta fram det positiva, tänk positiva tankar och lev på positiv respons. Du kan faktiskt påverka ditt liv genom ditt sätt att tänka!

"Kom alltid ihåg att du inte bara har rätt att vara en individ, du har också skyldighet att vara det"
Eleanor Roosevelt

Kram älskade familj och vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar