Etiketter

tisdag 14 februari 2012

Vad händer med några av mina vänner?


Under senaste tiden så har jag fått veta att några av mina vänner periodvis inte mår bra. Ibland vet jag att någon har "dippat" och känner sig nere ibland... men inte att det är så pass många av mina vänner.
Vad är det som händer? Självklart dippar man ibland, det gör ju även jag, men just nu verkar det vara en period som flera inte mår bra. Och det av helt olika anledningar. De är också av olika kön, åldrar, har olika bakgrunder, är anställda, arbetslösa eller egenföretagare.. Men det som skrämmer mig är just vad det beror på, just nu! Exakt vad är det som gör att denna period är som jobbigast? Januari månad är en period som de flesta tycker är jobbigt ekonomiskt.. vilket även jag tycker. Ekonomin tryter för många just nu efter januari och det är tufft att leva. Några har blivit sjuka av olika orsaker vilket inte gör det bättre. Det blir också stressrelaterat med oviss utgång osv. Några känner sig otillräckliga och har dålig självkänsla och känner sig inte behövda. Det är inget kul alls att höra. Ett par känner att de inte är tillräckligt bra. Men finns det överhuvudtaget någon som sagt att ni inte är bra? Nä, förmodligen inte, det är nog bara er inställning. Förlåt om jag låter hård, men jag tycker väldigt mycket om er och ni är väldigt bra! Tro inget annat!

Några som mår taskigt har nu börjat tokträna efter sina nyårslöften och ändrat matvanor och tänker på sin hälsa vilket jag tror ändå är en bit på rätt väg för rätt inställning! Oavsett orsak som gör att man mår dåligt så tror jag ändå att man alltid måste börja med sin kropp för att resten skall hänga med och må bättre! Vet inte vad ni tycker och tänker om det men det är min filosofi.

För någonstans känner ju jag att börjar man att jobba med kroppen och försöker att ha rätt inställning till kost och sunda vanor samt att röra på kroppen så mår även skälen bättre, oavsett hur tungt man har det. Jag tror ändå det är rätt väg att börja gå.
Min egen inställning och erfarenhet säger att sunda vanor ökar kreativiteten och förutsättningarna att göra ett bra arbete, med både sig själv, sin kropp, själ och för jobbet/tillvaron. Balans mellan kost, träning och vila gör att du håller längre. Genom att sätta och nå mål för en bättre hälsa når du högre även på jobbet och vardagen. Jag tror man måste bestämma sig för att planera för att få en hälsosammare livsstil. Det sägs att det tar ungefär 21 dagar att ändra ett inrutat beteende och skapa nya beteenden/vanor.

Med risk för att jag generaliserar så tror jag ändå på detta väldigt starkt. Om inte kropp och skäl mår bra så funkar inte mycket annat i livet. Du blir då således omedveten stressad, irriterad osv och allt känns till slut skit och hälsan sviker och du blir såsmåningom sjuk och hamnar i den onda cirkeln.
Det är självklart upp till var och en att få ha sin uppfattning och leva sitt liv som man vill, och att finna sin egen väg att gå. Jag hoppas bara att du tar dig ur det! Annars går du ju under till slut! Det här är bara MIN egna uppfattning och inställning som kanske för några kan kännas "lätt att säga, men svårt att ta sig ur". Men jag har också ett flertal gånger dippat och varit långt ner, både med stress, hälsa, sjukdom, ekonomiska svårigheter, arbetslöshet, jobbiga familjesituationer osv. Men bestämmer du dig för att ta dig ur det så gör du det till slut!

Företagare som jag är så kan jag ibland tänka på ett annat sätt med kropp/själ/hälsa/välmående (detta tänk har jag snott från en annan klok entreprenör vid namn Marianne Pettersson som jag vill dela med mig utav, läs mer om de Fem tipsen - Få "gröna siffror" på "må bra kontot" på SIDOR, MÅ BRA! i högerspalten i min blogg):

"När utgifterna är större än insättningarna blir belastningen på kroppens fysiska och mentala system ibland oroväckande stora. Genom att investera i ett ”Må bra konto” som garanterat ger bra avkastning år efter år kan du istället skapa din perfekta balans. Det gör du genom att noggrant inventera din verklighet, och dina behov. Därefter kan du skapa din egen framgångssaga, företaget JAG AB dvs du själv och din kropp och skäl".


Jag hoppas att ni vänner som inte mår bra snart börjar må lite bättre! Jag finns till för att stötta och kanske kunna påverka med ny kraft och energi, men det är dock bara du själv som tyvärr i slutändan måste ta tag i förändring och välja den väg som du vill gå för att må bättre! Puss och kram Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar