Etiketter

tisdag 21 februari 2012

Tack LCHF!


Idag åt familjen semlor, utom jag! Jag har alltid älskat semlor men är inte längre sugen på något som är sött överhuvudtaget. Det nästan äcklar mig när jag får något sött i munnen. Och jag vet att även om första semmeltuggan skulle kännas god så skulle jag vara tvungen att spotta ut resten av biten... Det går inte. Åt en godis i januari och det smakade blää! Det går verkligen inte! Tack LCHF för det! Och det finns sååå mycket annat gott att äta som fungerar istället! Och givetvis finns det semmel-recept på LCHF vis, men jag saknar inte semlor kände jag idag!

Det finns de som säger att det är rent skadligt att äta LCHF-kost. Och det finns de som hävdar den totala motsatsen. Jag säger så här, det finns folk till allt, och de får tycka precis vad de vill.
Jag halkade in på LCHF då jag ville testa om jag kunde tappa några kilo. Det gjorde jag också med raketfart till en början, de första fem kilona gick fort att gå ner och de andra tre tog lite längre tid. Då åt jag den fetaste maten och skulle jag bara äta den fetare varianten så skulle jag nog tappa fler kilo. Men man vill också variera sig lite så nu blir det något mindre fett och ännu mer proteiner. Men det som gjorde att jag faktiskt fortsatte med kosten var ju framförallt att jag märkte att jag mådde bättre i mina onda leder, jag har mindre värk, har blivit rörligare, koordinationen är bättre, magen mår mycket bättre trots ibland fetare mat, jag är piggare än på väldigt många år och sitter gärna uppe sent på kvällarna mot vad jag annars orkade göra när jag somnade sittande i soffan nästan varje kväll.
Jag äter inte det allra fetaste varje dag och jag har inte helt slutat med kolhydrater då hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. De som slutar helt och hållet med kolhydrater kanske blir just sjukare av tex den anledningen och då kan det bli skadligt i slutändan såklart.

Så länge jag mår mycket bättre i kroppen och knoppen så tänker jag fortsätta med LCHF. För mig är det inte värt att fuska för det slår tillbaka direkt i både lederna, magen, huvudet och humör. Visst blir det lite pyssel ibland med olika maträtter till middagen då sambon och dottern inte äter lika mycket utav LCHF kosten som jag. Men jag tar hellre det än att går och mår mycket sämre.
Om det en dag mot förmodan skulle visa sig att LCHF skulle vara skadligt för mig, ja, det får jag väl ta då då. Jag mår riktigt bra sen ett år tillbaka och känner inte att det finns någon anledning att sluta, jag tänker fortsätta med kosten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar