Etiketter

måndag 20 februari 2012

Skärpning mamma!

När jag var barn och gick i skolan så hade jag som bekant en hel del svårigheter med att läsa och skriva. Jag gillade inte att läsa böcker och har aldrig varit duktig på språk. Jag läste tyska i tre år men har aldrig använt språket och kan det helt enkelt inte idag. Jag började även en spanska kurs på Komvux på 90-talet men hoppade av väldigt snabbt då jag helt enkelt tröttnade på att plugga igen. Jag läste förstås engelska i skolan och har läst affärsengelska i omgångar som vuxen, men tycker inte att jag kan engelska speciellt bra.

Jag har ju än idag vissa lässvårigheter (och även skriv- för den delen) och jag är totalt urusel på att läsa böcker. Jag har inte ro att sätta mig med en bok. Sambon läser heller aldrig och är dessutom ännu sämre på språk än vad jag är. Vi har en dotter som älskar när man läser för henne och hon håller som bäst på att försöka lära sig läsa. Hennes föräldrar har dock inte varit så duktiga på att uppmuntra henne till detta. Jag insåg det för lite sedan och fick väldigt dåligt samvete... Jag försöker nu uppmuntra henne att försöka lära sig läsa lite ord och läser själv oftare för henne, och när hon går och lägger sig så läser vi en bok eller några kapitel åtminstone varje kväll. Problemet är att hon somnar rätt snart när hon gått och lagt sig så jag försöker lägga henne lite tidigare för att hon skall hinna lyssna och hänga med i boken.

Jag har verkligen fruktansvärt dåligt samvete för att jag inte har uppmuntrat henne mera och jag kan inte påstå att jag har läst jättemycket för henne som liten heller. Eftersom hon verkligen älskar böcker så vill jag ju inte att hon skall tröttna och bli som oss föräldrar och få lika svårt för sig som vi båda har haft med språken. Ju mera vi skärper till oss och uppmuntrar henne ju lättare får hon ju för sig i skolan såklart. Ah, vilket dåligt samvete jag har för detta! Så nu har morsan hennes skärpt till sig och jag kommer att fortsätta att uppmuntra läsandet, böckerna och senare andra språk när det blir dags i skolan! Nu är det skrivet i "sten", iallafall på bloggen, så nu kan jag knappast bryta detta utan jag lovar att jag verkligen kommer att göra allt för att uppmuntra henne till att bli en flitig bokläsare och att vilja läsa andra språk i skolan! Jag brukar inte bryta något som jag lovar så det är bara skärpning från min sida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar