Etiketter

torsdag 23 februari 2012

Naturminnen!


Sedan jag kan minnas så har jag alltid i någon form tyckt om att vistas utomhus. Jag lekte alltid ute oavsett årstid. När jag var liten så åkte ofta jag och min 5 år äldre bror tillsammans med mamma och pappa på helger ut i skogen och plockade bär och svamp. Ibland åkte vi bara ut i skogen och gick och andades in den friska luften. Vi hade alltid matsäck med oss och fikade i skogen och vi hade ofta korv också som vi grillade. Jag älskade att tälja min egen grillpinne och trä på korven och grilla tills den nästan var svart. Doften från grillad korv över öppen eld var underbar! Jag tycker fortfarande att det luktar så himla gott!! Doften från veden, korven och den starka rökdoften som sätter sig i kläderna är ljuvlig!


Ibland åkte vi på semester och då tältade vi ofta. Vissa gånger tog vi bilen och lånade någon släktings husvagn och åkte iväg. Det var ju rena lyxen med bil och husvagn, för när mina två äldsta syskon var små så fick de sitta bakpå moped som mamma och pappa hade och kuskade runt under semestern och tältade. Skulle kännas jättekonstigt idag att sticka iväg på semester på moped :-)

Men att vistas i naturen tyckte jag alltid var roligt som barn, jag kan inte dra mig till minnes att jag inte tyckte om det. Och detta har alltid hängt kvar hos mig. När jag flyttade hemifrån så bodde jag i lägenhet vilket jag from våren tom hösten vantrivdes i då jag hellre velat ge mig ut i naturen. Dock har inte mitt umgånge med kompisar haft samma önskan ut i naturen vilket gjorde att jag ofta valde bort det friluftslivet mot någon helt annan variant av uteliv, dvs kroglivet.
Sedan 8 år tillbaka så uppfyllde jag en mycket gammal dröm och flyttade ut till ett litet hus i skogen. Detta i samband med att jag träffat min nuvarande sambo som till en början bodde i en stor villa på 220 kvm men som köpte det lilla hus som jag lite senare också vart ägare till. Här är jag nu! Mitt i naturen, skogen, bland djuren, bären, svamparna, sjön, båten, fisket, kanoten, stranden, eldstaden och såå mycket mer. Och det finns alltid en anledning att ge sig ut, oavsett väder och årstid! Vintertid blir mest promenader, skridskoåkning, pimpling och korvgrillning! Övrig tid på året så kan man göra hur mycket som helst!



Att jag numera också kan kombinera mitt privata intresse för skog och natur med mitt arbete där friluftsliv ingår gör ju inte saken sämre! Mitt samarbete med UTeBILDARNA gör mig lycklig och ger mig så mycket ny kraft och energi! Man kunde ha det värre här i livet!

En dag på jobbet!

En annan dag på jobbet med kollegor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar