Etiketter

tisdag 7 februari 2012

Boken om mig!


Svårigheten med att skriva en bok om sitt eget liv är väl att veta var man ska starta och hur man fortsätter. Barndom, ungdom, vuxen ålder, privatliv, yrkesliv, kärleksliv och allt annat mellan himmel och jord, hur skall man inleda? I vilken ände skall man börja? Från födseln fram till nu eller bara ett par delar ur ens liv? Skall man bara börja skriva om vad man kanner för eller skall man "tratta ner" och inrikta sig på en specifik målgrupp av läsare eller hur gör man?
Detta är frågor som jag ständigt ställer mig inför varje gång som jag får för mig att jag skall skriva en bok. Därav att jag alltid avbryter och lägger det åt sidan hela tiden.

För många år sedan så gjorde jag ett seriöst försök med att skriva och började från barndomen och framåt. Jag kom ett par kapitel framåt i boken men sen bestämde jag mig för att radera alltihop. Och jag lade ner skrivandet helt och skulle inte återuppta detta förrän jag hade en bra story. Inte överhuvudtaget tänka tanken på att börja skriva igen förrän flera år senare. Det vart ett långt uppehåll med precis allt vad skrivande heter. Jag började inte förrän jag kände mig tillräckligt inspirerad av andra som skrev, främst utav en person, och det var då jag skapade denna blogg för att "skriva av mig" om allt mellan himmel och jord.
Men just en bok, ja vi får väl se om det någonsin blir någon överhuvudtaget i framtiden.

Alternativet till mitt trevande och de återkommande frågorna som ständigt poppar upp kanske kan vara att "starta en ny tradition" i min familj, kanske med mina äldre släktingar. Kanske kan de berätta sin historia och jag skriver om det och bevarar den för kommande generationer. Kanske kan det vara en bättre början och en spark i ändan att verkligen komma igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar