Etiketter

torsdag 13 oktober 2011

Om jag var ett djur, vad skulle jag vara då??

Om det fanns ett liv efter detta och om jag då skulle få bli ett djur, då skulle jag lätt bli en katt! En katt sover större delen av sitt liv, de kan dock höra en mus på ca 20 meter avstånd när de sover, har koll på allt, slappar hela dagarna, smyger omkring och fångar med lätthet sitt byte, försvarar sitt revir, äter, sover, slappar, blir ompysslad och har det skönt. Tänk att vara katt och få hoppa upp i någons varma knä och mysa eller lägga sig vid öppna spisen och kura en kall höst eller vinterdag. En katt har aldrig problem med sömn!

Våran katt, Cindy, som är en kär familjemedlem, är en blandning mellan Norsk skogskatt, Main Coon samt Europe (bondkatt), hon är flerfärgad och är nu 7 år gammal. Hon är en väldigt social katt som mer än gärna pratar (jamar) högt och tydligt från långt håll när hon ser någon, hon går gärna med på promenad och hänger ofta med till grannen när vi går över och håller koll på oss. Hon är i mångt och mycket som en hund som dessutom lyder oss ibland. Men en katt är en katt och gör oftast som den vill, men det går att lära en katt vad den får göra och inte såsom tex inte hoppa upp i sängen, bordet, diskbänken, komma när man ropar osv. Vi förstår varandra väl och vi vet vad hon vill när hon försöker visa oss det.

Tänk att ha ett så bekymmersfritt och fantastiskt liv som hon har, lever på tomten och i skogen, kommer in när hon vill ha mat, äter, sover och kelar i någons knä och charmar både oss och grannarna. Närmaste grannen ser henne lite som deras katt då hon har charmat dem totalt och ofta sticker dit och gärna in till dem för hon vet att det alltid finns någon ostbit eller skinkbit hos dem.
Just nu ligger hon i mitt knä och värmer mig i höstrusket och småpratar och spinner!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar