Etiketter

söndag 9 oktober 2011

Härlig höstdag!

Igår var en sådan där underbar höstdag då solen sken och det var sådär lagom kallt. Löven på träden skiftar med vackra färger mellan gult, grönt, oranget och rött. T stod på taket och fixade fast den sista plåten runt skorstenen och nockplåtarna medans jag stod nere på marken och kapade gammalt virke som vi skall använda som ved. Vi eldade i vår tunna sådant som vi inte kan använda till ved. Jag klippte en gräsmattorna för sista gången i år och gjorde ren gräsklipparen under.
Vi drack kaffe och tog varsin varmkorv ute på altantrappan T och jag medans dottern var hemma hos en kompis.
Innan middagen så gick jag ut i skogen ca 1 timme och plockade kantareller. Jag hittade först bara gula kantareller och det tog ett tag för mina svampögon att ställa om sig till de mörkare trattkantarellerna. Jag hittade en hel del under denna timme och det underlättade något enormt att ha med sig svampkniven, dels går det fortare att ta tag i flera svampar samtidigt och kapa av dem när man plockar, dels så borstar man bort skräpet på en gång och då är det bara att skölja av dem när man kommer hem och sen bara förvälla. Spar mycket tid.

Idag är det också en fin höstdag, dock var det riktigt kallt imorse med frost på gräset. Eftersom vi struntade i att åka till Dalarna och Rättviksmarknaden denna höst så skall vi efter lunch bege oss in till Turingemarknaden en sväng, då dottern är köpsugen och hon har tömt sina sparbössor för att handla något kul. Men idag åker vantarna på! Ha en underbar söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar