Etiketter

onsdag 30 maj 2012

Racern!


Mellan maj och ca oktober så brukar jag mestadels åka på denna racer (en EU-moppe) när jag skall åka kortare sträckor. Felicia gillar att sitta bakpå och hon sitter kanonbra i sin barnsadel och kan koppla av och känna vinden, naturens dofter och hjälpa till att hålla koll på trafiken. Själv gillar jag frihetskänslan med att sitta och ta sig fram på småvägarna smidigt och snabbt (inte snabbt för fartens skull). Moppen går riktigt bra! Enda nackdelen är väl att den är lite farligare att köra än en bil på fyra hjul med säkerhetsbälte och där man sitter skyddad inuti. Alla motorfordon på två hjul innebär ju en större risk i trafiken. Men det hänger ju såklart på hur man själv kör och det gäller också att göra sig synlig för de andra trafikanterna, för det är inte alltid bilar, bussar och lastbilar uppmärksammar ett litet tvåhjuligt fordon på vägen tyvärr... så man får se upp och jag räknar alltid med att jag inte riktigt syns i korsningar osv.
Men det är fruktansvärt bensinsnålt att köra med moppen. Jag tankar ungefär två, max tre gånger per säsong. Riktigt kul och lätt är det att köra den är det dessutom! Vem som helst kan köra en sådan, bara gasa och bromsa, inget annat. Helt automatisk i övrigt.

Vi har åkt på denna de senaste ca tre åren under säsong och sedan jag tog ut denna från garaget för någon vecka sedan så har flera varit framme och varit intresserade av den och undrar om de kan få provköra den. Ett par har fått göra det och jag tror det smittat av sig lite att själva vilja ha en sådan. Det är ju kul! Det är ju väldigt smidigt, enkelt, bensinsnålt att köra med moppen. Och dessutom får man ju skjutsa en person hur som helst på en EU-moppe. Alla med vanligt körkort/eller EU-moppekort för ju köra en sån här liten pärla!


Hämtade F från skolan med denna idag. Det var riktigt kallt att köra då kylan gick igenom både jeans och handskar så det gäller att vara rustad när man kör. Jag är fortfarande frusen! Kanske skall tända upp bastun när det är fotboll inför EM på tv kl 20.00. Eller kanske jag ska se fotbollen och värma mig med en filt.. svårt val idag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar