Etiketter

tisdag 24 januari 2012

Musik!

Musik har för mig alltid varit en viktig del i mitt liv. Jag lyssnar dagligen på väldigt musik via radion, CD-skivor, iPod, Spotify eller liknande. Och jag har spelat olika instrument sedan femårsåldern.
När jag var fem så fick jag och min brors som är fem år äldre, varsitt munspel av mamma och pappa. Pappa spelade lite och brorsan och började spela lite. Jag spelade bla en låt ständigt och jämt vid den åldern och det var "farfar dansar gammelvals"...
När jag var ca 7 år så fick jag ett instrument som jag faktiskt inte vet vad det heter. Men det var ett blåsintrsument med svarta och vita tangenter på det... Som ett blåspiano.. Eftersom jag alltid haft ett bra gehör så lärde jag mig snabbt att klinka fram olika melodier. "White Christmas" gick varm under varje jul... Tror jag har kvar detta instrument någonstans.

I tvåan började jag spela blockföjt som så många andra. Sen när vi skulle välja instrument till mellanstadiet så fick jag prova på många olika varianter och det jag var en hejjare på var trummor och fiol... Ingen kontrast alls ;-) Men jag ville inte börja spela något utav dem så jag valde ut gitarr. Det spelade jag i musikskola under hela mellanstadiet men slutade när jag började högstadiet. När jag var hos kompisar som hade piano hemma så passade jag på att klinka lite på dessa och fick fram lite melodier.

Munspel och gitarr har jag improviserat med under många år, även i vuxen ålder. Men jag är ingen direkt fena på låtar men har mest spelat till och från genom åren när lusten fallit på. Har haft fyra gitarrer som mest, två har jag gett bort, en har jag sålt och min allra första gitarr har jag kvar. Och munspelen.
Ibland får jag lust att kanske gå en munspelskurs eller hoppa på en gitarrkurs igen... men det är ingen tid som jag prioriterar än så länge. Men vem vet? Kanske jag börjar såsmåningom.

Flisan har också ett ganska bra gehör och hon har fått ett par munspel och en leksaksgitarr som hon klinkar på lite. I julas så spelade hon lite på pianot hemma hos kusinerna och där märkte jag att hon faktiskt hade lite lätt för sig att få fram småmelodier så det är inte omöjligt att vi skaffar ett litet barnpiano till henne för att träna på. Musik är något jag definitivt tycker man skall uppmuntra sina barn att lyssna mycket på och lära sig spela. För musik ger så mycket glädje och fantastiska möjligheter i livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar