Etiketter

söndag 3 juni 2012

TV reklam!

T och jag satt med varsin lap-top i knät i soffan framför tvn en kväll och F satt mellan oss och tittade på tv. Rätt var det var så frågar hon oss "vad är kondom för nåt?". Jag var så inne i datorns värld men hajade till och tittade upp och insåg att hon tittade på Telias reklam som (ständigt går nu) där en kvinnas röst hörs och hon står och håller i en skål och säger något liknande att "då lägger han väl bara en massa kondomer i den...". Min okoncentration och mitt oerhört opedagogiska och ogenomtänkta svar till F var att "blåser man upp en sån så blir det som en stor ballong.... Hon tittar på mig och säger, jaha, en sån som jag fick i mitt påskägg?" "Nä," svarade jag "du fick en vanlig stor ballong" och jag funderade på vad jag just hade svarat henne för idiotiskt.. Vadå blåsa upp? Vad f-n fick jag det ifrån?? Jag har väl själv aldrig överhuvudtaget blåst upp en kondom någon gång?? Så jag svarar snabbt ungefär att "man har den om man inte vill skaffa barn just nu...." och fortsatte med det jag höll på med datorn.

Senare när hon gått och lagt sig så började jag fundera på vad jag sagt. Och hur inne jag kan vara i någonting som gör att jag ibland svarar min dotter så opedagogiskt och idiotiskt. Såklart fick jag dåligt samvete då jag inte gav henne ett bättre svar. Jag vart väl i och för sig lite förvånad över just den frågan då jag helt oförberedd inte direkt hade något snabbt och bra svar. Jag har ju inte pratat med henne om hur barn blir till och vad man har en kondom till.... Jag har väl kanske inte känt att hon är tillräckligt mottaglig och mogen för att gå igenom det ännu, men antagligen så är det väl kanske jag själv som inte har varit tillräckligt mogen för att ta steget och förklarat för henne....
Som mamma är jag tyvärr ibland stressad, frånvarande, okoncentrerad och så disträ men försöker att fokusera på vad hon säger när jag är mitt uppe i något. Men jag märker ju att jag misslyckas rätt ofta. Jag anstränger mig nu mera för att vara mera lyhörd, lyssna, tolka osv för att fokusera bättre på henne och hennes funderingar, frågor och samtal. Men jag är helt hopplös ibland, och det är så lätt att bara köra på som vanligt.... Och då får jag dåligt samvete som gnager hela tiden. Det är ingen ursäkt men jag har väl helt enkelt alldeles för mycket saker hela tiden omkring mig, tusen järn i elden och tiden räcker inte till. Men jag har en dotter som jag vill följa utvecklingen på och vara närvarande för henne så jag måste skärpa till mig...

Blåsa upp en kondom... ja herregud, vad fick jag det ifrån....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar