Etiketter

tisdag 5 juni 2012

Vackra Nykvarn och gamla ekar!

Första gången som jag flyttade till Nykvarn var 1973 och då bodde vi ett par år i radhus. På den tiden var inte Nykvarn vad det är idag. Det var mycket mindre, färre bostäder, butiker och företag, mer bråk och en hel del inbrott. Där vi bodde var det nästan ett litet getto. Idag är det mycket större, fler bostäder, invånare, butiker och mååånga fler företag. Det är också mycket bättre kommunikationer.

Jag bodde även här i ett par år efter att jag flyttat hemifrån, det var när jag flyttade från min första lägenhet i Geneta i Södertälje och bytte till mig en mindre lägenhet och flyttade hit 1989. Strax därefter vart jag sambo för första gången och vi bodde trångt ett tag innan vi fick en större lägenhet och flyttade tillbaka till Södertälje. Även under denna period i Nykvarn så såg det lite annorlunda ut mot idag.

När jag för drygt 8 år sedan flyttade hit för tredje gången så upptäckte jag naturen, skogen och sjön på ett helt annat sätt än vad jag gjort tidigare. Kan i och för sig bero på att jag flyttade utåt skogen... Men även inne kring samhället så upptäckte jag mer och mer hur fint det faktiskt har blivit och är. Ja, själva centrum är väl inte direkt vackert... Men tex Engelska parken är ju jättefin!


I och med att jag promenerar mycket mycket mera idag än vad jag gjorde förr så har jag ju insett att det finns jättemånga ställen runtom som är otroligt vackra. Jag ser det med helt andra ögon idag. Nykvarn i sin helhet är bra tycker jag, jag trivs väldigt bra här och skulle inte vilja flytta in till Södertälje igen. Det är ett lagom litet samhälle, lagom avstånd till Södertälje och det tar bara en halvtimme med tåget till Stockholm. Jättebra barnomsorg, mycket barnfamiljer, stor aktivitet vad gäller idrott och gymnastik, butiksutbudet kunde väl i och för sig bli större och bättre, men det funkar ändå med det som finns idag. Visst förekommer en hel del inbrott bla i villor med mera men det gör det ju överallt tyvärr. Likaså skadegörelse förekommer, och det är väl främst ungdomarna som har lite för lite att göra här tror jag.

Men jag är tacksam över att jag bor här och våra barn har fått växa upp här. De uppskattar, liksom oss, naturen, skogen, sjön och livet här!


Något som sedan några år har börjat fascinera mig mycket är gamla träd! Främst då gamla ekar! Det finns ju ett antal sådana i Nykvarn och i närområdena. Bla så tycker jag mycket om att gå i Hjorthagen i Mariefred, på självasta vår Konungs mark. I Hjorthagen finns naturligt vis, som det hörs på namnet, en massa hjortar som går fritt. Dessutom är denna enorma hage ett perfekt utflyktsmål för familjen och picknick-korgen. Hela området består utav en massa gamla ekar. De har stått där i sååå många år och de är sååå stiliga och vackra (börjar jag bli gammal? :-). Vet inte varför jag intresserat mig för träd just, men jag gillar verkligen dessa gamla levande träd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar