Etiketter

söndag 10 juni 2012

Hemmaträning!


Då jag har fått kronisk värk i nacke och rygg efter sviterna från hjärnhinneinflammationen för exakt fyra år sedan så är det ett måste att hålla igång musklerna i nacke och rygg för att må bra och dessutom slippa den förbenade spänningshuvudvärken. Jag går ju på Tallhöjdens sjukgymnastik med jämna mellanrum några gånger per år och försöker hitta rätt form och kontinuitet i träningsövningar. Det är också ju via Tallhöjden som jag tränar periodvis på Friskis & Svettis för regelbunden helkroppsträning.

Ett bra komplement till denna träning har varit dessa två dvd-skivor som jag använder hemma. Främst den dvd'n som jobbar upp starkare rygg. Det är lätta övningar som bygger upp musklerna djupt inifrån i rygg, nacke och mage. Jag tar en halvtimmespass tre gånger i veckan nu, men skulle kunna öka till fler gånger och längre pass. Men skönt att bara ta en halvtimme när man känner lite tidsbrist och fördelen med att träna hemma är att slippa sticka iväg hemifrån som tar en massa tid i anspråk för resa, omklädning och duschning.

Dessa två dvd'er har jag fått från en prenumeration på tidningen iForm som är en inspirerande och bra tidning om hälsa och träning, men som jag varje år säger upp efter tre fyra nummer då jag inte riktigt känner att jag hinner läsa ordentligt, eller rättare sagt prioriterar att läsa. Lite synd för jag tycker den är väldigt bra, men den åker alltid i pappersåtervinningen till slut... Dock gör inte DVD'erna det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar