Etiketter

tisdag 26 juni 2012

Jag väljer kaffet!

Ofta när jag är på möten så blir jag tillfrågad om jag vill ha en kaffe eller något annat, "Kaffe tack", blir alltid mitt svar. Ibland finns också kakor eller skorpor vid deras kaffeautomat och då är det väldigt lätt att avstå detta då jag inte längre är speciellt förtjust i söta saker och ej äter något bakverk överhuvudtaget. Allt tack vare att jag minskat min förbrukning av det dagliga intaget av kolhydrater.

När jag åker bort på fika hos någon vän så finns det väldigt ofta kaffebröd och då är det mest bullar, kakor, längder eller wienerbröd och då blir det genast lite svårare att tacka nej, inte för att jag blir sugen och vill ha, utan för att det inhandlats för min skull. Ibland har jag tagit något av artighet eftersom jag inte vill vara ofin då de ansträngt sig och gett sig iväg och handlat bara för min skull. Men jag får alltid bittert ångra att jag tog den där kakan eller bullen. Först får jag ont i magen, sen kommer illamåendet och sedan känner jag i kroppen. Oftast vet folk att jag inte äter kaffebröd och liknande och tycker att det är ok att jag avstår.

Men jag har ibland känt mig lite "utanför" för att jag tackar nej för de som inte vet att jag inte äter sötsaker och liknande, och jag vill ju inte vara till besvär. Så var det väldigt mycket i början, nu står jag på mig mera och förklarar att jag inte mår så bra i kroppen om jag äter det och då förstår de oftast. Jag är hellre numera till "besvär" eftersom det ger sådan negativ effekt på mig när jag överhuvudtaget äter dåliga kolhydrater och det är det inte värt. Jag äter kolhydrater varje dag, men bra sådana. Folk får gärna tycka att jag är tråkig och besvärlig, hellre det än att jag mår dåligt för deras skull. Faktum är att det faktiskt lättare för de själva att avstå kakan eller bullen om de märker att jag inte tar något till kaffet! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar