Etiketter

torsdag 28 juni 2012

Beslut!

Att ta beslut kan ibland vara svårt! Just nu står jag och väger mellan de två vågskålarna och försöker tänka logiskt. Hmm, svårt. Jag är ju själv född i vågens tecken är har varit känd för att verka velig, eller snarare väga för och nackdelar hela tiden. I mitt arbete är jag däremot känd för att vara rätt så direkt och ta snabba beslut.
Men privat så måste man också ta hänsyn till andra, dvs familjen och ibland övriga omgivningen, och då blir det ibland svårare att välja.

Mitt sätt att komma fram till det defintiva beslutet är:
1. Vad säger magkänslan?
2. Tänk logiskt! Vad är mest rimligt?
3. Vilka konsekvenser får ditt val av beslut?
4. Vilka påverkas av beslutet och vem/vilka gynnar beslutet i slutändan?
5. Om beslutet är alltför svårt, försök att inte utesluta det andra alternativet helt om du inte måste.

Klockrent va? Ändå är det svårt ibland! Oftast brukar jag nog trots allt ta rätt beslut, oavsett om det är lätt eller svårt beslut, så det är inget jag ligger sömnlös för :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar