Etiketter

onsdag 21 mars 2012

Ja, jag har en last...Jag erkänner!

Jag har alltid varit förtjust i saltlakrits, men jag äter ju inte längre godis då jag tycker allt godis smakar alldeles för sött. Jag har aldrig varit någon riktig godisgris överhuvudtaget men jag har ändå haft ett par favoriter i lördagsgodispåsen sedan barnsben. Favoriterna har alltid varit sockerbitar och colaflaskor (små) och i vuxen ålder kom mer saltlakrits in.
Saltlakrits är fortfarande såå gott, bara jag slipper det söta.

Jag har aldrig rökt cigaretter eller liknande men snusade minisnus konstant under ett par år för 15-20 år sedan. Jag vart nikotinberoende. Och hade svårt att sluta med detta, men då jag fick en del magsmärtor och hade magkatarrer i omgångar så beslutade jag mig ändå för att sluta med miniprillor och lade också av med kaffet vilket resulterade i att magen blev bättre.

Nikotin är ett fördärv som är svårt att få bort helt har jag märkt. Begäret efter nikotin har kommit och gått genom åren, trots att det var så länge sedan som jag slutade. Men jag vet också att när suget har kommit så har det varat i 15-20 sekunder och sen går det över. För jag vill ju inte börja med det riktiga snuset igen. Under perioder så har jag tuggat tuggummi, ätit smågodis ibland, och snusat nikotinfria äckliga sprillor som substitut. Har saknat att ha något i munnen...

I somras provade jag ett stycke portionssnus som ena bonussonen snusar. Jag vart illamående och yrslig och tyckte det kändes ofräscht, men det där förbaskade nikotinet fanns ju där och jag fick lust att prova igen. Men nä. Jag ville verkligen inte ha dessa påsar i munnen.
I höstas kom samme bonusson hem med en liten liten plastdosa med små små pressade tobaksrullar som luktade lakrits. Jag provade att smaka en sådan liten rackare (som är hälften så stor som en läkerol) och åhh vad gott det smakade! Det smakade saltlakrits och var lite starkt till en början så jag spottade snabbt ut denne. Men det tog inte så lång tid innan jag köpte mig en egen liten sådan ask. Det som var bra var att man kunde smaka, spara den lille, smaka nån dag senare och spara. En liten ask med ca 30 st små rullar räckte i 3-4 månader och jag tog 1-2 st i veckan.

Den perfekta saltlakritssmaken täcker mitt godisbehov och jag tar mig en liten rulle då och då. Men jag kan också vara helt utan i ett par dagar, upp till någon vecka, vilket känns bra. Jag har efter ett halvårs användande, inte ett fast beroende av dessa små (än). Men de är sååå goda så jag tar hellre dessa små än börjar med mini- eller stora snusprillor igen! Jag unnar mig denna saltlakritslast! Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar