Etiketter

söndag 11 mars 2012

En relativt bra helg!

Som många av er vet så befinner sig min mamma på sjukhus och kämpar för sitt liv, vilket är väldigt jobbigt såklart. Hon är gammal, sjuk och har fått problem med att hjärtat läcker, dvs kraftig hjärtsvikt med västska i lungorna som påföljd. Hon dräneras för att få ut vätskan och hennes värden är bra, förutom att hjärtkapaciteten senast idag endast var på knappt 10% vilket är väldigt lågt. Hon kommer inte att bli bättre, det vet vi. Men vi håller låg profil om detta inför henne då hon någonstans tror att hon får komma hem såsmåningom... Men. Nä. Vi inser att hon inte kommer att göra det. Vi hoppas, tyvärr får jag väl ändå säga, att det går fortare för henne än vad det gjorde för pappa när han gick bort. Vi önskar självklart inte att hon skall dö men vi önskar att hon inte skall få ligga och dra ut på lidandet. Hon har levt ett långt och bra liv.. Jag har vistats på sjukhuset större delen av helgen tillsammans med mina syskon.

I övrigt så har helgen varit ganska bra. Sambon har kämpat som bara den med huset och elen framförallt, jag har försökt fokusera på annat än min mamma, sjukhus och döden, och försökt att göra andra saker, vilket har varit svårt. Dottern vet att mormor är på sjukhus och är väldigt sjuk, men hon vet inte hur illa ställt det är förstås.. Men hon märker såklart att det inte är bra vilket gör att hon är extra mammig och vill göra massa saker som hon inte brukar vilja.

Idag efter sjukhusbesöket så skjutsade henne till sin gymnastik, sen hem och tog det lugnt en stund. Sen "lurade" jag ut henne på en cykeltur in till centrum fram och tillbaka och jag promenerade. Väl hemma åt vi middag som sambon gjort och sen bastade vi alla tre efteråt! Det var sååå skönt som avslutning på helgen! Lugnt och skönt familjeliv med mys, melodifestival (ja rätt låt vann verkligen), god mat, många skratt och det har varit avkopplande trots allt. Men vi har alla varit så trötta i helgen. Dags faktiskt och gå och lägga oss tidigt, även denna kväll. Gnatt!

Ha en trevlig vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar