Etiketter

måndag 3 september 2012

Ketostix!


Alltid när vi är "på turné" någonstans så blir det lätt att man får i sig lite för mycket av det goda när man skall vara social och skall umgås med andra människor. När vi är i Dalarna så brukar det lätt bli lite mer kolhydratsintag för min del än vad jag brukar äta eller dricka, dock är det alltid lika lätt att avstå från chipsen och ostbågarna till helgen och framförallt godiset på lördagarna då jag aldrig har det där suget längre. Jag kan ta en liten chokladbit möjligtvis vilket räcker för hela helgen för mig. I fredags när vi kom till svärmor så hade vi köpt med oss sushi. Jag har alltid älskat sushi med jag äter det kanske en gång om året numera då jag har slutat att äta snabba kolhydrater så gott som helt. Sushi innehåller ris och ris betyder snabba kolhydrater. Jag åt sex stycken bitar, sen tyckte jag inte längre att det var gott, det tog stopp och jag fick ont i magen efter en stund. Kroppen har vant sig av med dessa snabbisar och när jag fuskar så mår varken magen eller lederna bra. Jag sov riktigt dåligt på natten.
På hemvägen från Dalarna så stannade vi för att äta en sen lunch på McDonalds. Där finns det inte så värst mycket att välja på för mig förutom någon tråkigt sallad, så jag provade en Wrap med kyckling och bacon. God, och det var inte den värsta "snabb-kolhydratsbomben".

Imorse så tog jag en av mina teststickor av Ketostix för att kontrollera förekomst och koncentration av acetättiksyra (keton) i urin och som vid för mycket ketonkroppar kan informera om bla kolhydraterna. Dessa stickor är lätta att använda och används ofta av diabetiker för att hålla koll på sockerbalansen med kolhydrat- och fettmetabolism. Mitt resultat på stickan visade sig vara bra!

Skönt att återgå till vardagsrutinerna med matintagen och denna vecka har jag också möjlighet att få tid till att sköta kroppen bättre med promenad och träning! Ska bli riktigt härligt!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar