Etiketter

tisdag 25 september 2012

Oregelbunden sömn!

Jag minns inte när jag senast sov en hel natt utan att vakna flera gånger.... Jag har sedan länge vaknat vareviga natt och vridit och vänt mig flera gånger om för att hitta en bra liggställning som gör att jag kan försöka somna om igen. Vissa nätter har jag tom haft nackkrage som stöd för att jag har så förbaskat ont i nacken (har tre olika kuddar som jag altinerar). Och ländrygg värker mest hela tiden. Även på dagarna när jag är uppe och springer eller sitter och jobbar, eller går ut och går, samt på helgerna när jag jobbat med huset så värker den förbaskade ryggen. Denna för mig, ovanliga permanenta värk i ryggen började för ca ett och ett halvt år sedan och för ett år sedan gick jag till läkaren och fick ta en massa prover samt röntgade ryggen. Men inget direkta fel syndes och proverna var bra. "Fortsätt röra på dig och sitt inte still för länge" var rådet. Det rådet har jag också följt men inget har hjälpt. Sen efter mammas bortgång så reagerade kroppen kraftigare och jag sprang på Tallhöjden och fick sjukgymnastik och massage samt att jag aktivt började styrketräna igen på Friskis&Svettis. Det lättade upp de värsta "sorgarbets-spänningarna" i musklerna började bli mera som vanligt igen, men inte den förbaskade värken i ländryggen... Den sitter där den sitter. Var till doktorn igen för någon månad sen och tog nya prover men dessa visar ingenting.. Jag verkar vara ett hopplöst fall.

Börjar tro att de är våra sängmadrasser... De är sju år gamla och borde hålla formen mycket längre. Vi har bytt bäddmadrasser, skiftat håll på sängmadrassen när vi flyttade ner dessa till nya huset samt satt på ben på dem (förrut låg de direkt på golvet på loftet i gamla huset), men ingenting har blivit bättre i min rygg. Jag vet inte längre om jag skall ha en hård, medel eller mjuk madrass. T sover lite bättre nu i nya huset efter ändring men jag vet inte vad jag skall göra riktigt för att hitta rätt.
I natt sov jag i gamla huset, i Fs gamla säng som har en jättegammal men mjukare sängmadrass. Sov dåligt men jag inbillar mig att jag ändå låg lite bättre i den. Jag skall nog prova att sova där inatt igen så får jag se om jag kan märka någon skillnad i ryggen. Kanske dock behöver några fler nätter för att känna skillnad.

Vi skall ju såsmåningom köpa ny säng med nya madrasser och då kan det ju vara bra att veta vad man skall ha för hårdhet på madrassen... Kan ju vara en fördel när man slänger ut dyra pengar på någonting som man skall tillbringa många timmar per dygn i och som skall hålla i många år framåt... Men just nu har jag ingen aning... Ett dilemma! Och jag känner mig tröttare och slitnare för varje dag som går. Tänk om man kunde få sova ut en hel natt och vakna upp utvilad och bara kunna kliva ur sängen utan att känna sig som en "pigg 90-åring"! Jag ska få bukt med detta har jag bestämt mig för, annars lär jag bli ett vrak... Wish me luck!

 

1 kommentar:

  1. Åh vad jag känner igen mig... Kram Therése

    SvaraRadera