Etiketter

tisdag 4 september 2012

Skriva vad som helst??

Kan man skriva om vad som helst på bloggen?? Vissa tycker det.. Jag läser ibland andras bloggar och kan undra om varför man skriver så fruktansvärt personliga och privata saker om sig själv, andra och kanske till och med pekar ut en vissa person, med namn dessutom.

Jag själv anser att vissa saker skall förbli privata och inte fläkas ut någonstans på webben eller här på bloggen och det är en självklarhet för mig. Om jag bloggar om någon så tänker jag, "om jag inte kan säga det direkt till personen ifråga så skall jag heller inte blogga om det". Ibland skriver jag om privata händelser och då är det händelser som jag står för att jag skriver om, eftersom jag vet att bloggen är en väldigt offentlig plats där precis vem som helst kan hitta in till och läsa om, men jag brukar oftast inte namnge personer om jag skriver om dem. Jag försöker att vara smidig och har jag skrivit om en person som jag vet läser inlägget och som är riktat till denne, så behöver jag inte namnge honom/henne och ingen annan behöver bry sig om vem jag menar heller, då personen kanske inte vill bli utpekad och offentlig i min blogg helt enkelt.

Jag har fått kommentarer om att jag ibland verkar splittrad bland mina inlägg, ena inlägget skriver jag om sorg och bedrövelse och i nästa inlägg om att jag vill ut och parta på dansgolvet och ha kul. Ja, det är medvetet gjort, för däremellan finns saker som jag inte vill skriva om då jag tycker att det är för privat och personligt.

Ibland blir jag förvånad över vilka bloggar det finns och vad de innehåller. Vissa skriver om sina privata relationer hur bra eller dåligt det är och om sitt sexliv (hualigen, vem vill veta sånt?), vissa skriver inget privat alls utan bara har en blogg.... om ingenting särskillt... Inga tankar och idéer finns på deras blogg... Men bloggandet är väl till för allas egna behov och var och en får ansvara för sin blogg. Ibland undrar jag om folk förstår att deras blogg faktiskt är offentlig och vem som helst kan läsa den...

I en del av mitt arbete så måste jag göra en hel del research om människor och granska dem kritiskt och då tittar jag på dessa personer bla i de vanligaste forumen som finns på nätet. Jag kan säga att man kan hitta en hel del under ytan på personer där de visar sitt rätta jag, oftast i negativ bemärkelse, vilket gör att det inte blir så bra att fortsätta "jobba vidare" med dem då detta speglar sig även i arbetslivet många gånger. Men jag har också hittat guldkorn genom dessa forum, inte att förglömma! Men man bör tänka på vad man skriver om om man är med i olika forum, det är lätt att glömma bort att det syns utåt så väl. Jag försöker själv tänka på detta i vissa avseenden men har ibland misslyckats också då jag inte tänkt till.
Så tänk på vad ni skriver om för något, mina vänner! (Men jag är din vän oavsett vad du skriver om:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar