Etiketter

onsdag 22 augusti 2012

Bloggtips till er bloggare

Driftig.nu är en sajt som jag följer som företagare bla. Och ibland har de jättebra tips på hur man kan öka sin omsättning, kundstock och effektivisera hemsidor och bloggar med mera.

Vad gäller mitt privata bloggande så har jag känt mig oinspirerad och inte varit så aktiv. Jag tror att dessa tips från Driftig.nu kanske kan hjälpa mig och kanske även dig? För jag vet att det inte är bara jag utan det är många bloggare som jag känner som har dippat lite med sitt bloggande.

Vill du se hela länken från Driftig.nu med flera tips så kommer den här:
http://www.driftig.nu/Foretagande/har-du-fastnat-i-bloggandet-har-far-du-tips-pa-hur-du-tar-dig-ur

Här nedan kommer bloggtipsen (funkar både för företagare och privatpersoner såklart):

"3 vanliga bloggfällor och hur du tar dig ur dem


2012-08-22
Du matas ofta med anledningar till varför det är så bra att starta en företagsblogg. Men du har säkert märkt att det inte alltid är så lätt att hålla igång bloggen och få den att kännas seriös och proffsig. Här kommer därför tips på hur du undviker eller kommer ur tre vanliga bloggfällor.
Att driva en blogg har många fördelar. Du får möjlighet att visa upp företaget, hamna högre upp i Google, marknadsföring, en kanal för att nå ut med erbjudanden och så vidare. Men om du inte sköter din blogg kan det även innebära negativ publicitet och ge en känsla av att du är oseriös och slarvig. Här presenterar Driftig.nu tre vanliga fällor och hur du kan komma ur dem.
Problem 1: Dina idéer sinar
Precis när du startat upp din blogg kommer inlägg efter inlägg. Men efter ett tag sinar dina idéer och det blir jobbigt att komma på något att skriva om. Eller snarare, något som är lämpligt att skriva om.
Lösning: Avsätt en dag varje år/halvår där du sätter dig och brainstormar kring ämnen, teman du kan skriva om. Kan du kanske ta tillvara på de frågor du får från dina kunder och ha en ”Veckans fråga” med tillhörande svar? Kan du ta hjälp av andra som kan gästblogga? Kan varje månad ha ett speciellt tema? Går det att använda filmer på något sätt?
Fråga dina kunder och ta med dina vänner när du funderar och låt era idéer vara lite galna. I efterhand kan du sedan sortera bort sådant som inte är aktuellt.
Skriv ner rubrikerna på vad det är du ska skriva om. När det sedan blir dags att skriva är det bara att vraka och välja.



Elise Ekelöf | Webbredaktör Driftig.nu
elise@driftig.nu Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den | 031- 780 32 15
Problem 2: Du hinner inte
Du kanske inte alls har problem med att komma på saker att skriva om. Problemet är istället att du inte hinner. Det finns ju så mycket annat viktigt att prioritera.
Lösning: För att göra ditt bloggande så effektivt som möjligt behöver du sätta upp en tidsplan. Förbered flera inlägg åt gången. Ofta är det bara vissa dagar då du känner att det går lätta att skriva. Utnyttja detta och skriv ett helt gäng. Då har du inlägg som kanske räcker i flera veckor framöver och du behöver inte ha dåligt samvete över att det inte blir gjort eller att du inte hinner. Om du skriver när du har flow sparar du enormt mycket tid.
Tänk även på att det alltid är bättre att ha många korta inlägg en ett långt. Lyckas du inte banta ner dem, kan du kanske dela upp inläggen så att de blir en serie och vips har du tre inlägg istället för ett.
Även här, fundera om du kan få hjälp från andra företagare/bloggare.
Problem 3: Din blogg är för spretig
Med en allt för spretig blogg är det svårt att få läsare som kommer tillbaka. De vet aldrig vad de kan vänta sig. En dag är det ett inlägg kring inredning, nästa dag om hur du startade ditt företag, nästa gång kanske du ger tips kring fiske.
Lösning: Bestäm innan du startar bloggen vad det är du vill ta upp. Vad är syftet och vad vill du ge dina läsare? Det är alltid bättre att hålla sig till ett eller två områden än att skriva lite om allt möjligt. Varför ska läsaren göra sig besväret att komma tillbaka om du endast då och då skriver om något som berör hen. Tänk även på att varje inlägg aldrig ska ha mer än ett budskap.
Välj att skriva om det du är bäst på. Ditt engagemang lyser alltid igenom i den text du skriver. Glöm inte att ge ett mervärde till dina läsare. Din kunskap är unik, se till att andra förstår detta."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar