Etiketter

torsdag 25 augusti 2011

Har plågat mig igen....

Tidigt imorse var jag och träffade min sjukgymnast från Tallhöjden på Friskis & Svettis. Vi gick igenom mina övningar på styrketräningsmaskinerna som jag har kört under några månader nu, och följde upp vad som behöver kompletteras. Känner själv att jag behöver fler ryggövningar, så hon visade 4 effektiva övningar på gymbollen som jag skall köra vidare med. Nu var det sista gången som jag träffade henne och nu skall jag köra helt på egen hand, vilket jag i och för sig har gjort ändå ett tag. Men nu får jag klara mig utan den kompletterande massagen på Tallhöjden, och vi får väl se hur det går. Känner jag min kropp rätt så behöver jag nog sådan behandling framåt hösten/vintern igen, men vi hoppas på att jag slipper och kan klara mig bra utan det.

När jag kommer till Friskis så börjar jag alltid med en snabb promenad i 10 min på löpbandet. Sen går jag på maskinerna för armar, ben, rygg och mage. Kör ca 12 olika maskiner + gymboll. Ibland kör jag den rena rodd-maskinen också när jag har orken i kroppen. Men att träna styrketräning är plågsamt för min Fibro.-kropp. Ännu värre är det när jag skall tänja ut kroppen när jag stretchar efteråt. Det gör så jävulsk ont varje gång och det är en pina att ta sig genom de 10 minutrarna, men det är ett måste om jag överhuvudtaget skall kunna gå dagen efter.

Belöningen efter träningen är att kroppen känns mycket lättare och smidigare och jag orkar mera och får mera energi och känner kraft i händer och ben. Ljuvlig känsla när man har kronisk ledvärk och sedan märker jag att jag faktiskt får lite småmuskler här och där... :-) vilket är kul! Jag tänker inte bli någon bodybuilder men att se resultatet i spegeln och på vågen känns riktigt roligt! Sedan i mars har vikten minskat 6 kg och midjemåttet 9 cm. Och mindre skall det bli! MEN framförallt så mååår jag mycket bättre i kropp och knopp!

Ikväll efter middagen så kompletterar jag nog tränandet med en promenad tror jag!

Gud vad det är skönt att få må bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar