Etiketter

tisdag 23 augusti 2011

De underbara gula varelserna i skogen!


När jag jobbade hemifrån igår och gick till brevlådan för att hämta posten på eftermiddagen, då såg jag något i ögonvrån som lyste alldeles gult. Jag var tvungen att gå lite närmare och konstaterade att det verkligen var gula kantareller som jag såg. Jag böjde mig ner och började plocka dom, då såg jag ännu fler gula kantareller. Jag plockade på mig dessa och jag upptäckte bara fler och fler utav dessa dessa underbara gula varelser. Till slut var jag tvungen att hejda mig eftersom jag faktiskt jobbade och inte heller hade någon svampkorg med mig, MEN av någon anledning så hade jag en 3 liters fryspåse med mig i jackfickan, så det vart ungefär 2,5 liter kantareller ihopplockat på en kvart som jag gladeligen bar upp till altanen. Det allra tråkigaste med att plocka svamp är dock att sätta sig och rensa dessa, så det sköt jag genast upp till kvällen efter, dvs till ikväll. Men nu är de rensade och förvällda och skall in i frysen!

2 kommentarer:

  1. Ja jag kan säga att för mig är det verkligen en alldeles speciell euforisk lyckokänsla som drabar mig när jag hittar gula kantareller :-)
    Det är ju lite konstigt - Karl Johan är faktiskt snäppet godare, men ändå blir jag gladare över kantareller! Det kanske beror på den härliga solfärgen?
    /Pia

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig! Det måste vara den härliga gula färgen som gör att man blir alldeles till sig när man finner dom! Det är svårt att hitta en vackrare vy än en plats med massor av gula kantareller som bara lyser upp i skogen!
    Höstisarna börjar komma nu så det är dags att ge sig ut igen. Finns tydligen massvis!
    /Helen

    SvaraRadera