Etiketter

tisdag 13 november 2012

Vad ska jag bli när jag blir stor??

Jag kan avundas alla som sedan barnsben visste vad de ville bli när de blev stora och sedan i vuxen ålder blev det de ville, jobbar med det och är nöjd med det hela livet. Måste vara skönt på ett sätt att veta att det är det rätta och vara tillfreds med det resten av livet. Låter så enkelt.....

Men vi andra då, som inte har blivit det som vi först ville bli och har testat nya vägar? Och kanske fortfarande inte vet vad vi vill bli? Ses vi som vilsna, rastlösa, oordningssamma och som personer utan mål i livet? Jag vet inte... Jag själv känner nog istället att jag har och har haft drömmar som jag velat testa att uppfylla och där jag känner att jag kan utvecklas genom att lära mig mera inom olika ämnen och områden. Det har berikat mig och mitt liv väldigt mycket och de sista tio åren så har jag utvecklats och växt enormt, främst i mitt självmedvetande och i mitt välbefinnande, men också yrkesmässigt. Jag har genom att arbeta med olika saker i yrkeslivet lärt mig vad som är viktigt för mig och inte. Jag har lärt mig vad jag INTE vill göra och som inte ger mig så mycket bra energi och kraft och jag har lärt mig vad jag vill fortsätta att utveckla och arbeta vidare med.

Flera gånger under de senaste 10-15 åren så har jag ibland stannat upp och känt efter och undrat, "Varför kan jag inte vara nöjd med det yrke och den utbildning som jag har? Varför måste jag sträva efter något annat eller något nytt? Är jag en orolig själ som inte kan vara nöjd utan bara vill ha mera?
Nä, jag tror enbart att det handlar om att vilja utvecklas, men att jag inte alltid vetat hur och när i livet som jag vågat och velat ta steget... Ständig utveckling ser jag bara som nyttigt, en förmån, både för en själv och för omgivningen faktiskt. Om jag personligen utvecklas mera så blir jag också mer medveten om både min omgivning och mig själv, mitt sätt att agera och hantera saker vilket också gör allt smidigare och mycket mera rationellt för min omgivning.... det är faktiskt så även om det såhär kan låta svårbegrilpligt kanske... Men jag själv har märkt en stor skillnad de senaste åren...

När jag var liten ville jag bli veterinär eller djurskötare. Det har jag aldrig pluggat till eller jobbat med. Jag ville också ett tag bli taxichaufför eller rallyförare... Det blev heller aldrig någonting av med... Har kört rally på bana en gång som en kul grej, det är det enda.

Vad har jag istället gjort då? Pluggade på Distributions- och kontorslinjen 2 år på gymnasiet med inriktning butiksförsäljning och jobbade inom butik i ett år. Pluggade vidare på en IT linje och skulle bli IT-programmerare men började istället som konsult på Proffice och jobbade som sekreterare, receptionist, administratör och ekonomi under flera år. Pluggade vidare inom ekonomi och jobbade som konsult igen på bemanningsföretag inom ämnet. Vart sekreterare och administratör i byggbranschen under några år på Banverket, sen konsult på bemanningsföretag igen inom ekonomerna och jobbade med Inkasso och konkurser bla. Pluggade under tiden både Rättskunskap inom juridik och Marknadsföring. Bytte arbete och jobbade mera på hemmaplan med bilfinansiering i många år. Testade under ett par år att bedriva en hembaserad verksamhet med nätverksmarknads-föring inom Hälsa. Pluggade igen, denna gång rekrytering samtidigt som jag började som ekonom igen, sen som innesäljare. Sen konsult på Adapter uthyrd till Scania som Projektkoordinator innan jag flyttade in till Adapters kontor och enbart arbetade som rekryterare, konsultansvarig, marknadsförare och säljare. Pluggade lite till, denna gång Bokföring/redovisning samt webhantering för hemsideuppbyggnad. Startade eget för tre och ett halvt år sen. Har sedan dess arbetat med Bokföring, Rekrytering, individuell coching, personlig/organisationsutveckling samt till stor del också med försäljning. Puh... Verkar jag splittrad eller velig? Jag kanske har varit det periodvis. Men det har alltid ändå funnits en röd liten tråd i allt jag har gjort och det är att jag alltid varit väldigt nyfiken, orädd och velat lära mig och utvecklas mycket och alla yrken har också varit relationsskapande med kunder/människor.

Efter ett par år som sommarjobbare så började mitt riktiga yrkesliv 1985 under tiden jag pluggade men det drog igång på heltid 1986/1987. Många yrkesår har det hunnit bli och jag har gjort mycket olika saker och fått en bred och gedigen bakgrund. Något som jag alltid kommer att arbeta med är med människor/kunder. Det är något som jag brinner för och är riktigt bra på! Jag är en bra säljare, en mycket bra och nogrann rekryterare, en halvbra ekonom. Jag gillar att coacha, vägleda och vara rådgivande.

Så vad vill jag bli när jag bli stor och vad gör jag härnäst? Jo, jag fortsätter min yrkeskarriär antingen som enbart säljare, rekryterare, coach/rådgivare eller i en kombination! Om det blir enbart som anställd eller som egenföretagare fortsättningsvis, eller även där en kombo, det återstår inom kort att se!

Vet du vad du ska bli när du blir stor??
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar