Etiketter

fredag 2 december 2011

Sex som stämmer bäst för mig....

...alltså inte bokstavligt talat utan gällande något helt annat. Jag blir ju mer och mer, via mitt jobb, insatt i sådant som gäller personlighet och beteenden hos människor. Och fast jag hela tiden har jobbat med detta i flera år på ett eller annat sätt så glömmer jag ibland bort hur jag själv bör bemöta en person med en helt annan personlighet än mig.

Som exempel:
Som person så kan jag bla vara rätt så pådrivande och kraftfull och det fungerar ju jättebra på en annan person som är väldigt entusiastisk, social, är utåtriktad och som tex alltid vill vinna. Men för ett par dagar sedan så var jag hos en vän och fikade en stund där vi pratade om dittan och dattan och jag som drivande person bör ju bemöta henne med hennes lugnare och försiktigare personlighet på ett lugnt och tryggt sätt och det försöker jag oftast göra. Men ibland så kan jag nog vara för pådrivande när vi pratar om vissa saker (förlåt TS) och alla de personer som har en personlighet där försiktighet är en hög "stapel" de vill känna sig trygga, undvika kaos, ogillar konflikter osv. En sådan person lyssnar sällan på det pådrivande argumenten utan backar hellre och blir avvaktande och tar det lugnt och gör det som känns tryggt istället.

Jag och en kollega var på ett kundbesök igår där vi faktiskt hade svårt att bestämma oss för om VD´n där var en drivande eller en undersökande person. Vi diskuterade efter mötet om vi skulle "tryckt på" lite mer för att få kunden att skriva på vår offert som vi hade med oss, eller gjorde vi faktiskt rätt som inte tryckte på och lät honom ta några dagar på sig att skriva på, även om vi vet att han har bestämt sig? Vi gjorde helt rätt då vi kom fram till att han inte var den drivande utan den undersökande personen.
(dessa begrepp som jag använder mig utav här ovan innebär flera delar av en personlighet som vi använder oss utav i vårt verktyg i arbetet, men du som läser detta kanske tolkar det på ett annat sätt, vilket jag är medveten om).

Men de sex stycken orden eller påståenden som stämmer bäst in på mig och som är starkast är: Drivande, Är utåtriktad, Är lugn, Vill ha stuktur, Har tålamod, Är serviceinriktad. Det finns mycket att säga om en person, även om mig som både är bra och mindre bra. Intressanta ämnen att arbeta med tycker jag, både med mig själv och med andra personer. I love my job!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar