Etiketter

tisdag 13 december 2011

Överraskande gott!

Vid ett par tillfällen där jag nyligen vistats ute i friluftslivet via jobbet så har där serverats julinspirerad tre-rätters-middag. Båda gångerna har det varit samma efterrätt, ris-ala-malta. Ris-ala-malta är inte direkt en jättefavorit utan jag äter den mest för att tillfället har passat mig, och jag tar gärna bara en liten portion. Men vid dessa två friluftsmiddagar så har denna rätt serverats med en katrinplommonkompott (katrinplommon är heller ingen jättefavorit även om jag kan äta den) men som jag härmed mer än gärna rekommenderar och delar med mig receptet utav.

För enkelhetens skull så körde vi en "korv" färdig risgrynsgröt och tillsatte 1 dl lätt vispad grädde och rörde ihop.

Kompotten gjorde vi sähär:
200 g katrinplommon
1 kanelstång
1,5 dl glögg
2 msk socker (gärna råsocker)

Lägg plommonen i en kastrull tillsammans med kanelstång och socker.
Koka upp försiktigt och sjud ungefär 10 minuter under lock tills det tjocknat till kompott. Tjocknar den för fort kan du spä med lite vatten (och gör du över öppen eld så häll i lite vatten i kastrullen från början innan du lägger i allt annat).

Servar ris-ala-malta och kompott ovanpå med mycket "sås". Det blir ljuvligt gott! Du måste testa!
Denna efterrätt skall jag göra till vårt eget lilla julbord här hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar