Etiketter

torsdag 8 december 2011

En favorit sedan några tillbaka

Detta recept hittade jag på Radio Rix hemsida för några år sedan då de gjort reklam för detta i radion. Måste säga att det är riktigt gott! Du måste testa! Så gott och så juligt!


Pepparkaksmuffins med ädelosttopping!

ca 30 st i små muffinsformar
100 gr smör
2 1/2 dl brun farin el råsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk malen kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk malen ingefära
1 tsk bikarbonat
1 1/2 dl gräddfil

Sätt ugnen på 225 grader
Rör samman smör och socker poröst och tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.
Blanda mjöl och kryddorna samt bikarbonaten. Rör ner gräddfilen och mjölblandningen i smeten. Ställ ut muffinsformarna på en plåt och fördela smeten i dem.
Grädda mitt i ugnen, ca 10 min. Låt kallna.

Ädelosttopping.

140 gr ädelost
1 dl créme fraiche
1 dl valnötter
ev. lingon

Smula sönder ädelosten och mosa samman med créme fraichen till en slät smet. Lägg en klick av toppingen på varje muffins och garnera med valnötter och ev. lingon!

2 kommentarer:

  1. Hej! om jag skippa ädelosten låter det gott, jag är tyvärr inte frälst av kombinationen pepparkakor och ädelost som dom flesta är så galna i, nej jag får inte ihop det. Det är lite irriterande eftersom jag gillar det mesta och alla andra verkar vara överförtjusta i det.
    Jag får väl dricka mer glögg innan och sen prova igen....kram ha en bra helg! V /Soltorp

    SvaraRadera
  2. Testa att ta fhiladelfiaost och smaksätt med någon annan smak till dessa muffins. Funkar också suveränt bra Vivi! Kram o ha en fortsatt bra helg! /H

    SvaraRadera