Etiketter

torsdag 21 mars 2013

Tänka högt om Avfettning!

Jag har en ambition om att till min kommande avklädning inför sommaren, så skall jag ha lyckats med avfettningen :-)

Under vintern så har kroppen, huden, fötter, naglar, hår, hårbotten och gud vet allt lagt sig i ide på något vis. Huden är så vinterblek att man nästan blir bländad, och så torr så det nästan dammar om den... och ovanligt skrynklig, jag har dessutom kliat sönder mina ben främst, pga någonting som jag inte kommit underfund med vad orsaken är. Jag vet dock att jag duschat för mycket och försöker dra in på det.... Inte att jag skiter helt i att duscha men jag begränsar mig till en gång om dagen istället för två, eller i värsta fall tre om man har tränat/eldat/slitit :-). Min hud tål inte mer än en gångs duschande per dag helt enkelt.

Likaså hårtvättningen, där är det egentligen max 2 ggr/vecka annars blossar mina eksem upp i hårbotten och kliar något fruktansvärt. Men det brukar bli tre ggr/vecka... Bara för att jag kör behandling av hårbotten med receptbelagt medel. Problemet är att det alltid ser tråkigt och livlöst ut så fort man måste behandla extra, även om det är nytvättat.

Huden då, ja, jag smörjer och smörjer, det kliar och kliar, skiter i att smörja och kliar ändå, blir fruktansvärt torr. Har bytt duschkräm och kräm/olja för insmörjning ett flertal gånger. Ingenting hjälper. Tror att problemet ligger i att jag oftast har underställsbyxor på mig eftersom jag fryser så lätt pga min ledvärk. Och det är inte alltid som man kan slänga av sig dem hur som helst när man är på språng och ute hos kund eller på uppdrag. Så jag ser verkligen fram emot att det blir varmare ute!
Torrborstning har jag också testat, men då måste jag smörja in efteråt vilket gör att det ändå kliar... Hur man än gör så har man arslet bak!

Dricker mycket vatten som är bra för kroppen, har minskat på kaffet och ökat mitt heta citronvatten. Har testat att lägga av med citronvattnet för att se om det ger någon verkan, men då vart jag förkyld och fick influensan istället (lyckas jag låta lite negativ här?).

Vad gäller kosten så har det blivit väldigt enahanda senaste tiden. Fantasin flödar inte just nu gällande variation på LCHF-kosten. Blir mycket same same hela tiden och jag får nog inte i mig de ämnen som är nödvändiga för kroppen och magen. Där kan såklart en av bovarna vara till kroppens immunförsvar, huden och magfettet.

Ja det där magfettet, verkar vara omöjligt just nu att få bort. Michelin-ringen (eller Good Year? Nä mera Bad Year :-) sitter där den sitter. Jag kör min hemmaträning då jag verkligen inte kommer iväg på träning på gymmet. Men under nästa vecka så skall jag banne mig till S.M.A.R.T Hälsa och få en introduktion.
Är det långt in till S.M.A.R.T? Nä, bara 3 km och jag kan gå dit, åka bil dit, senare åka moppe eller cykla dit. Motion kallas det, förutom med bilen o moppen. Att det ska vara så jävla svårt att lyfta på röven och ta sig iväg??  Okej okej, du har faktiskt varit sjuk Helen och kanske ska ta det lugnt några dagar till, och du har haft mycket med hus, hem, husrivning, röjning, skjutsa barn hit och dit mm. så du är ursäktad. Eller? NOT!! 1,5 - 2 timmar i veckan MINST har du väl ändå? Är ju öppet mellan 06-23 varenda dag!! Hemmaträningen räcker ju inte fattar du väl! Ska du se ut som ett päron i bikini på stranden i sommar? Med gäddhäng som fladdrar med vinden och en Michelin-ring som funkar som en flytring? I och för sig, då slipper jag ju simma. Men hallå, SIMMA är braaa motion! Skärp dig kärring! Ja ja ja, jag ska.....ssss.... nä inte sennnn, NU! Lägg upp ett mål! HÄR  och NU!
ehhh, hmm, måste jag? JAA!
Okej, okej, okej, jag ska.... nu.

Hmmm.

Okej, jag lägger upp ett mål, datumsatt....  Okej, jag skall inte se ut som ett päron i bikini på stranden....
Nä, det var inte så bra.....
Okej, nytt försök:
Jag skall senast den 2013-06-30 ha minskat Michelin-ringen med minst 5 cm (gärna mer) och fettet skall nämnvärt ha minskat och omvandlats till synbara muskler. Kanske inte som ett sexpack men det skall visa en synlig förändring.
Ja, men det är ju ingen här på bloggen som kommer att se skillnaden, skall de bara tro på mina ord? Nä, Helen du skall lägga upp foton här så vi ser, dessutom skall du skriva ditt midjemått och bilringsmått här. Gärna gäddhängsmåttet också... 
Amen lägg av! Foton på min feta mage? Här på bloggen? Aldrig!! 
Jo Helen, hur skall man annars kunna tro på dig och se resultatet? Och det kan dessutom vara bra för dig att jämföra med före-och-efter foton. Och också lättare för dig att faktiskt hålla det du lovar här och nu! Du har dryga 3 månader på dig och det är ett rimligt mål. Du hinner tom bli sjuk och kan i lugn och ro nå målet ändå. Bara du bestämmer dig!
Ja ja.... men foto.... Shit vad jobbig du är....

...Glump..... Fan vad jobbigt det blev. Okej, det här får bära eller brista. Du är verkligen inte klok någonstans Helen som går med på detta!!



Hjälp vad har jag gjort! Okej okej, se det som att när du nästa gång måste lägga upp såna här bilder, DÅ ÄR DET SÄKERT LITE FINARE BILDER PÅ MAGEN! Hoppas det hoppas hoppas det....
(Visst går det att radera sin inlägg?? :-)

Måtten då? Suck, jaja.
Midjemått mellan brösten och naveln = 76 cm, mätt 2013-03-21
Bilringsmått, över naveln = 89 cm, mätt 2013-003-21
Gäddhängsmått (biceps) = 29 cm med förhoppning om att öka måttet men istället för fett få mer muskler och fastare kött, mätt 2013-03-21.


Sådär ja! Och glöm nu inte Helen att du skall rapportera lite då och då om hur du tränar osv. Och kanske sätta in ett nytt foto vid tillfälle (foto=NOT!). Vi vill ju veta hur det går och se resultaten! Okej okej jag ska, jag lovar!

Hur tänker du träna? All träning är bra träning, glöm inte det. Okej, jag hade tänkt gå mera promenader, gärna 3-4 mil i veckan när det blir lättare att gå härhemma, annars flera korta promenader inkl uppvärmningen på löpbandet. Träna styrketräning på gym och koncentrera mig på mage och min onda rygg, armar förstås. Ev, testa om det finns något pass som passar min fibro-kropp. Hantel/skivstång/gymbollsträning hemma. När våren kommer, cykla istället för att ta moppen eller bilen. Okej, låter jättebra!

Suck pust och stön vad jobbigt detta blev! Men sagt och gjort! Känns ändå bra att ha bestämt nåt bra! Sååå, NU KÖR VI!! Avfettningsproceduren startar NU! (Obs, det går bra att peppa mig :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar