Etiketter

tisdag 25 december 2012

Softa eller aktivera sig?

 
När vi är i Dalarna så finns det rätt mycket som vi alla kan göra. Antingen softar vi inne eller ute. Vintertid finns skidbacken någon km från huset för den som vill åka utför. Finns även spår för långfärdsskidor. Några av oss i familjen åker ofta medans medans några aldrig åker. Egna spår görs också kring huset.
 
Barnen åker gärna pulka eller snowracer nedför den långa grusbacken, det finns även en snöskoter att åka på längs angiva skoterleder. Finns även ett "skotervagn" att koppla på skotern när vi är flera som vill åka samtidigt.
 
Sommartid åker vi mest fyrhjuling och promenerar, badar, plockar svamp, fiskar i bäcken eller någon tjärn. Vandrar upp till kolakojan där de gamla kolarna hade som sitt tillhåll förr. Vi har aldrig testat att sova över där, men man kan göra det. Man har ju sett både varg och björn i närheten häromkring så jag är nog för feg för att våga övernatta där :-) 
 
Frihet och rymlighet finns det alltid hos svärföräldrarna när vi är många. Nu har vi som mest varit elva personer här över julafton och vi har gått om plats allihop. Det är lätt att få egen tid i sin egen vrå och man känner ingen press eller stress utan istället ett väldigt lugn. Skönt att bara få va...
 
Härliga dagar och alla gör vad de vill och känner för. Men det är alltid mycket mat och dryck och jag säger varje gång på skoj att "jag skall aldrig mer åka till Dalarna...!". Man äter som en häst av allt gott som bjuds och det blir nog till att börja köra hårdare med träning och motion för min del när jag kommer hem, i allafall efter dessa dagar så har jag nog lagt på mig lite! Vi stannar minst ett par dagar till innan vi styr kosan hemåt framåt helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar