Etiketter

onsdag 12 december 2012

Bilelektronik-strul!

Min kära bil, en Skoda Octavia som är sex år gammal, har börjat leva lite sitt eget liv verkar det som... Vet inte om jag ska bli orolig för att det kommer att bli stora problem eller om det är en tillfällighet som gör det hela komiskt istället.. Bilar skall bara funka enligt min mening :-)

Häromdagen när jag körde in gubben till stan så vart helt plötsligt displayen som visar färddatorn helt svart, och jag tänkte nej! det här kommer att bli en dyr reparation.. När jag åkte tillbaka till Nykvarn för att hämta dottern så funkade allting igen efter att jag stängt av bilen. Har inte haft problemet något mer efter det peppar peppar...

Igår när jag skulle åka hem på eftermiddagen och skulle låsa upp centrallåset på bilen med den fjärrstyrda nyckeln så öppnades alla fyra bilrutorna samtidigt. Grejen är att det inte finns någon knapp, varken på nyckeln eller inne i bilen för att kunna öppna alla fyra rutorna samtidigt... Så jag vet inte riktigt hur detta kunde hända.... Och problemen var också att jag inte hunnit tagit bort snön från bilen så allt som satt på rutorna hamnade inne i bilen... Lite komiskt men oroväckande samtidigt när elektroniken på dagens bilar hamnar helt i verkstädernas händer. Moderna bilar kan man ju inte riktigt mecka med själv...

Jag undrar vad nästa grej blir med bilen. Hoppas inget mer händer och att dessa två saker är återkommande. Vet inte vad ni tycker men en bil skall liksom bara funka! Men av erfarenhet vet jag att det inte riktigt är så i verkligheten...
Inget mer eller allvarligare bilstrul tack! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar