Etiketter

torsdag 5 juli 2012

Jag måste bara få säga detta!

Jag är så trött på alla skriverier och debatter om LCHF. Det skrivs om hur farligt det är, att det ökar risken för hjärtinfarkt, att organ kommer att sluta fungera osv osv. Och en del hävdar att man absolut skall sluta helt med kolhydrater för att må bra.

Jag säger så här, alla våra kroppar är olika och individuella, vissa saker passar inte alla, alla diet-modeller funkar inte för alla människor. En del kan vräka i sig en påse chips i veckan utan att varken gå upp i vikt eller må direkt dåligt, för en del är det rena "döden" för kropp och mage och ökar genast i vikt. Allt är så individuellt. Okej, om man bara lever på chips så kommer också kroppen förstås säga ifrån till slut. Men jag menar att det handlar om att hitta sin balans för sin egen kropp!

Min filosofi är att det sunda förnuftet säger att man skall lära känna sin egen kropps signaler och lyssna på dem och sitt eget omdöme gällande olika metoder och intag.
Lite kolhydreter varje dag är ett måste för mig för att min hjärna skall fungera, äter jag för lite så funkar inte jag. Jag föredrar bra fetter dvs animaliska fetter. Men man måste inte tex äta bacon varje dag när man följer LCHF som innehåller både fett och proteiner.

Jag ser till att få i mig mycket proteiner, bra fetter, oxidanter, magnesium och lite kolhydrater varje dag. Detta funkar för mig. Min mage mår mycket bättre och jag har nästan helt slutat med låglaktosprodukter. Min ledvärk är mycket bättre och jag har blivit piggare. Jag håller koll med ketos-stickor, äter extra magnesium och mår bra!

Det jag däremot måste kämpa med att försöka minska på är min kopiösa mängd kaffe dagligen samt mitt intag av mina tobakspastiller Oliver Twist Tropical. Dessa innehåller endast 5 mg nikotin per pastill men hela 59 mg socker, vilket är mycket kolhydrater. Att minska eller avstå från pastillerna är mycket lättare än att avstå kaffet. Kaffets påverkan på kroppen har också många gånger diskuterats i debatter och dylikt. Är det farligt eller inte? En del påstår det, en del påstår motsatsen. Jag själv känner att jag har ett stort beroende av kaffe men känner mig sämre i både mage och kropp vid för stort intag. Kaffe är också individuellt för varje person..

Jag känner att man skall låta bli att genenerallisera för mycket både vad gäller dietmetoder, kaffe, tobak mm. Som sagt allt passar inte för alla våra olika kroppar. Det är individuellt! Jag kör det jag känner fungerar för mig och min kropp. Sedan får folk säga precis vad de vill. Och därmed BASTA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar