Etiketter

lördag 16 februari 2013

Sy-junta!


Idag åkte symaskinen fram igen.
Jag hade ett par stumpar över från Fs gardin som jag sydde ihop och klädde om stolsdynan med till stolen som står i hennes rum. Blir inte perfekt när man syr ihop två stycken till en större med knapp marginal i kanterna. Men färgmässigt vart det ju riktigt bra eftersom det är samma mönster på dynan och gardin.
 
Felicia gjorde mig sällskap och hon ville sy en liten kudde till sina gossedjur. Hon tog fram knappar, pärlor och olika tyger och satt och handsydde hela em. Jag hjälpte till med raksömmarna i kanterna och zick-zackstygnen på maskin då hon ännu inte känner sig mogen för att prova på den.

Kuddens storlek vart 20 x 20 cm och hon valde färgerna blålila bakstycke, benvit framsida med olika färger och knappar, och urklippta små mönster.
 
Hon surade ett par gånger när tråden åkte ur nålen och det strulade för henne. Jag förklarade att tålamod är A och O när man syr (jag vet ju själv hur tålamodskrävande det är när det jäklas när man syr, och sådant tålamod saknas hos mig ibland). Sen satt hon tålmodigt och kämpade på och det var imponerande att se att hon inte gav upp och istället sprang och tittade på TV som annars är vanligt. Det verkar som att det finns ett visst intresse här, vilket skall uppmuntras så mycket som går. Blir flera dagar som vi sätter oss och syr med andra ord. :-)
 
 
Under tiden som F satt och handsydde så passade jag på att sy in lite kläder och lappade ett par favoritjeans. Kändes skönt och roligt att få sy in de för stora kläderna då jag gillar att använda dem men de har blivit liggande då de blivit för stora. Kul när det inte är tvärtom, de blir för små och inte går att sy ut utan man istället får skänka bort dem eller slänga.

 
Vart en kreativ dag idag igen! Roligt! Känns alltid bra att fått göra lite nytta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar